Mut – Sason Kanyonu – Mavga Kalesi

6587

Salı gün konuşuyoruz ne yapalım diye.. “Cuma akşamı televizyon seyretmek yerineMut’a gideriz” diyorum. Uzun zamandır bir “Mut” sözü geçiyor aramızda ama yol uzun..İstanbul-Mut yaklaşık 1000 Km. Böylesine bir gazla Perşembe akşamı iyi dinlenip, Cuma akşam üstü yola çıkıyoruz.  Sloganımız ise “Akşam TV seyredeceğimize yol alıyoruz.”

Önce Mut neresi? Hep adından söz eder ama haritadaki yerini sadece kestirebiliyordum. Mut Mersin’nin ilçesi. İşte Mut:

Mut ve çevresinde kalkerde mağara araştırması iyi yapılmış durumda değil. Az şey biliniyor. Mut’a gelmemizin sebebi az bilgi olan bu bölgeyi araştırmak. Mut’ta pek çok kişiye göre bir şey yok gibi gelse de çevresi doğal güzelliklere çevreli. Mut’un temel geçim kaynağı tarım. Yılın ilk güzel eriğinin burada yenebildiği söyleniyor. Pek çok meyvede buna dahil.

Sabah ilk işimiz Sason kanyonu. Bunun ilk olarak Çömelek Köyü’ne erişiyoruz. Kahve’de ilk eriklerimizi yiyoruz. Çömelek köy’üne gelirlen yolda gördüğümüz HES inşaat hakkında  sohbet ederken oldukça iyi fiyatlara istimlak yapıldığını öğreniyoruz. Köy’lü çok da işe yaramayan bu arazilere bu kadar değer verilmesinden memnun. Doğa ise sesini çıkartamıyor gibi dursada uğradığı zararı ileri de görülebilecek.

Sason kanyon’una ilk girişimiz son derece etkili. Etraf fosil kaynıyor. Yol kenarında kolayca bulabilmek mümkün. Etraf bu dağları luşturan mercan ve midye kabukluları fosilleriyle dolu..

Sason kanyon’undan fotoğraflar:

Kanyon etkileyici. Tek olumsuz etki doğal yaşama duyarsız Hes inşaat kamyonları inşaat alanında çıkan kayaları maalesef bu kanyon’a döküyorlar. Suyun ve kanyon’nun doğal sesini bu kamyonların bozmasını anlamak çok da kolay değil. Muhtemelen onlar için burası sadece bir dere ve kaya yığıntısı durumunda. Bu arada burası SİT alanı ilan edilmiş olmasına rağmen bu çalışma devam etmektedir.

Sason Kanyonu 12 m uzunluğunda. Biz Çömelek Köyü’den doğru kanyona giriyoruz. Kanyon’nun iki yanında duvarlarda insan eliyle yapılmış mağaraları görmek mümkün. Bu mağaralar günümüzden 2400 yüz yıl öncesine dayandığı düşünülüyor.

Kanyon’da gezindikten sonra aradığımızı buluyoruz. İlk kalıntılarımız olan mezarlar önünde  Biblo ile Nuray poz veriyorlar:

Sonrasında aradığımız tam olarak buluyoruz. Boşluğa uzanan merdivenler, su sarnıçları, su kanalları..Bu sessizliği bizler bozuyoruz. Çevreyi incelerken zaman zaman olan sessizlikte rüzgarın sesiyle buradaki yaşanmışlığı hayal ediyoruz.

Harita ölçüm çalışmasını yürütürken bir yandan da kareliyoruz.

Su sarnıçlarını besleyen su kanalları aşırdırmadan daha az pay alarak günümüze kadar gelmişler.

Harita çalışmasında fotoğraflar ve kağıda alınan eskiz çok önemli yer tutuyor. Ali ile beraber ölçümleri alırken, Nuray bu değerleri kayıt ediyor bir yandan da eskizlerini alıyor. Sonradan bu matematiksel değerleri ile eskizler buranın haritasının çıkartılmasını sağlayacak. Tabiki fotoğrafların da büyük yardım oluyor.

Biz çalışmalarımızı yaparken Biblo çevreyi gezindi ve zaman zamanda çantaların yanında dinlendi.

Ölçüm çalışması tamamlandıktan Sason Kanyon’unundan ayrılarak geldiğimiz yol üzerinde bulunan  HES inşaat’ının ilerisinde bulunan bölgeyi araştırıyoruz. Zaman zaman dere geçişi yapıyoruz.

Sonrasında Sason Kanyon’unu solumuza alarak Sason Kanyonu boyunca kuzeye doğru gidiyoruz. Pek çok etkileyici manzara ile karşılayoruz.

Bu bölgee bulunan tüm kanyonlar etkileyici. Derin kalker bloğunda oluşna derin kanyonların kenarında durmak adrenalimizi yükseltiyor.

Kanyon son derece derin Aşağıda akan dereyi zar zor görebiliyor ve duyabiliyorduk. Dere sesinin yankılarak uzaktan Biblo ise temiz havanın keyfini çıkarttı:

Kalker bölgesinde pek çok fosiller karşılaşmak mümkün. Yolda yürürken gördüğümüz büyük fosiller etkileyici.

Sason bölgesinden geri dönerek Mut’un yukarısında bulunan Kozlar Yaylasına doğru yol alıyoruz. Kozlar yaylası yolunda yer alan Mavga Kalesi görülmeye değer.

Mavga Kalesi Mut merkezinde hemen arkasında bir duvar gibi yükseliyor.

Mavga Kalesi ziyaretimizden sonra Mut’a geri dönüyor ve Mut merkeze gidiyoruz.

CEVAPLA

Please enter your comment!
Please enter your name here