Rüzgara Direnen Ağaç

1387

Bu hafta Sapanca gölünün çok yukarılarındayız. Bulunduğumuz yer Soğucak yaylası.  Burası Pamukova ile Sapanca arasında. Hava sıcak, etraf yanıyor. Muhtemelende herkes yanarken, bizler yavaş hareket ettiğimizden 2-3 saat sonra üşümeye bile başlayacağız.  Çünkü bu hafta sonu Soğucak yaylasındaki keşifleri tamamlamak istiyoruz. Soğucak Mağarasının ölçümlerini tamamlayıp, yaylanın güneyinde bulunan diğer mağarayı bulmaya çalışacağız.

Saat 11:55, Nuray’la beraber, mağaraya giriyoruz. İlk önce keşif yapıyoruz. Sonra ölçümler başlıyor. Metre 16.40, Klinooo 6, Pusula 285… Ben söyledim, Nuray yazdı. Tam 2.5 saat boyunca..Bir istasyondan diğer bir istasyona aldığımız bu ölçülerle mağara ölçümü yapıyoruz. Bu işin sonunda ise Nuray mağara haritasını çizip yayınlayacak.

10 Mayıs’da gezimizde Soğucak keşfimiz hakkında genel bilgi vermiştik. Malzemeyi yüklenip, sabah erkenden Nuray ve Biblo ile yola çıkıyoruz. Bizim Suzuki de donanımlı bu sefer. Ilk hedef yaylanın dört KM aşağısında yer alan aktif mağarada keşif ve ölçüm yapmak. Ölçümleri yaptıktan sonra iş bitmiyor, zaman ve dikkat gerektiren harita çizimi yapılıyor.

Mağarada yeni keşif yapacağımızdan Biblo’yu araç içinde ağaç gölgesinde bırakıyoruz. Mağara’ya ilk dalan Nuray oluyor. Hemen arkasında ben. Sürünerek girdiğimiz girişten hemen sonra geniş bir galeriye açılan mağara soldan doğru devam ediyor. Nuray’la öncelikle mağara içinde ilerleyip ne kadar gittiği konusunda fikir edinmeye çalışıyoruz. Mağara gittikçe gidiyor. Oldukça geniş ana koldan doğru devam ediyor. İlk ana kol sonlansada solda yukarıdaki bir koldan devam ediyor. Mağara içi oluşumlar gayet etkileyici. Mağara içinde aktif su yatağı bulunuyor.

Soğucak Mağarası Girişi

Soğucak Mağarasında Ölçüm

Soğucak Mağarası

Mağara ölçümleri oldukça zaman alıyor. Her bir istasyonda metre, pusula, klino değerleri alınıp kayıt ediliyor. Bu değerlere ayrıca sol, sağ ve yükselik metre bilgileri de ekleniyor. Bu ölçümler tamamlandıktan sonra zaman ve dikkat gerektiren harita çizimi yapılıyor. Tüm bunları niye yapıyoruz? Buna cevap çok.. İlk sebep doğayı ve doğa içinde yer alanları seviyoruz. İkincisi merak ediyoruz. Üçüncüsü yaptığımız bu keşifler faydalı ve bir sonuca ulaşabilmesi için işin teknik tarafıyla sonuçlanması gerekiyor. Bunları yaparkende ülkemize bu verileri kazandırıyoruz. Ancak çoğu zaman mağarada geçiyor diye bakmamak gerekiyor. Mağarayı buluncaya kadar dağlarda tepelerde gezmeler, araştırmalar ve pek çok şey yaşanıyor. Doğa ile iç içe yaşanıyor.

Mağara keşif ve ölçümlerimizi 2.5 saat kadar devam ettiyoruz. Ölçüm sırasında çok hareketli değiliz. Bu yüzden kolayca üşünebiliyor. Böyle olunca çıkmaya karar veriyoruz. Araca vardığımızda Biblo bizi yaşlı gözlerle bekliyor. Anlaşılan doğanın içinde olup dışarı çıkamamak onu çok üzmüş..Biraz onunla vakit geçirdikten sonra üzerimizi değiştirip, yaylaya doğru gidiyoruz. Bu sefer geçen sefer indiğimiz yola araç yolu bulabilmek. Yola yürümek son derece kolay. Ancak potansiyel mağarayı bulduktan sonra malzeme falan taşımak zor olacağından ilk çabamız yolu bulabilmek. Bunun için biraz offroad yapmamız gerekiyor.

Nuray co-pilotluk yaparak GPS ve topografya haritasını kullanarak beni yönlendirmeye çalışıyor. Aslında aradığımız yolu bulabilirsek buradan Sakarya-Pamukova’ya gidebilmekde mümkün olabilecek. Topografya haritasında aşağıdaki yola yaklaşık 1 KM yaklaştığımızı görüyoruz ancak sürekli pararlel gidiyoruz. En sonunda bir ara yoldan aşağı doğru inmeye başlıyoruz ancak traktör izi o kadar derinki bir ara araç oturma tehlikesi atlatınca bundan vazgeçiyoruz. Normalde bu tür offroad keşiflerinde iki araç olmasından fayda var. Gerçi aracımızda vinç tertibatımızda bulunuyor ama yine de tek araç riskli. Sonrasında diğer başka bir kola sapıp oradan ilerliyoruz. Bu yolda bizi tekrar Soğucak Yaylasına çıkartıyor.

Yaylanın güneyinde bulunan ara patika yolu denemek üzere yaylanın diğer tarafında yöneliyoruz.  Ancak araç için uygun yol bulamıyoruz. Durum böyle olunca yaya olarak keşifin daha kolay olacağını düşünüp yaya yola devam ediyoruz. Bu arada Biblo’yu da kareleme fırsatı yakalıyorum.

Biblo Soğucak Yaylasında

Keşife ara verdiğimizde güneşde artık gölgeleri uzatıyor ve bana aşağıdaki kareyi ölümsüzleştirme fırsatı veriyordu.

Soğucak yaylasında rüzgar sert eser. Rüzgarın etkisi ağaça kalıcı şekilde vermiş. Rüzgara direnen ağaç:

Güneş batıyor, Biblo yavaş yavaş uyukluyor.. Her zaman olduğu gibi geriye dönüş zamanı.